تدبر در قرآن در پذیرش ولایت معصوم نقش کلیدی دارد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا محمدپور، از اساتید مؤسسه تدبر در کلام وحی در قم، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: در قرآن کریم ۴ آیه انسان‌ها را به تدبر در آیات سفارش کرده است.

وی افزود: یکی از این سفارش‌ها در آیه «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلَافًا کَثِیرًا آیا در قرآن تدبر نمی‌کنند؟ و اگر از جانب غیرخدا بود در آن اختلافی بسیار می‌یافتند» (نساء/ آیه ۸۲) آمده است که دارای لحنی توبیخی است.

محمدپور با اشاره به اینکه این توبیخ نشان می‌دهد که تدبر مسئله‌ای ضروری است، تأکید کرد: خداوند در این آیه تمام انسان‌ها را برای تدبر در قرآن موظف دانسته است، به طور مثال زمانی‌که معلمی شاگرد خود را با این سؤال که چرا تکلیفش را انجام نداده است مورد خطاب قرار دهد ناشی از توبیخی است که در قبال انجام ندادن یک وظیفه صورت گرفته است.

این استاد تدبّر در قرآن با تأکید بر اینکه طبق فرموده قرآن کریم، این کتاب آسمانی، هدایت برای همه‌ انسان‌هاست؛ «هدی للناس»، یادآور شد: این آیه خطاب به مشرکان است، وقتی خداوند از مشرکان تدبر در قرآن را به‌عنوان یک وظیفه می‌خواهد از این رو مسلمانان به طریق اولی باید در آن تدبر کنند.

وی اضافه کرد: قرآن فقط برای کسانی که پیرو آن هستند نازل نشده است بلکه در آیات آن هم به کافران، هم مشرکان، هم مسلمانان و هم مؤمنان خطاب شده است، از این‌رو تدبر در قرآن یک وظیفه همگانی است، مسئله‌ای که پایین‌ترین انسان‌ها در مرحله ایمان تا بالاترین آنها باید به آن عمل کند.

وی با اشاره به اینکه معصومان(ع) همواره در عرصه‌های گوناگون حیات مبارکشان از هدایت‌های ناب قرآن بهره‌مند بودند، گفت: پیامبر(ص) به جانشین خود امام علی(ع) که معصوم است سفارش می‌کند که در قرآن تدبر کند و در حدیث غدیر نیز می‌فرماید «مَعاشِرَ النّاسِ، تَدَبَّرُوا القُرْآنَ وَافْهَمُواآیاتِهِ» و عموم مردم را در واقعه غدیر به تدبر سفارش می‌کند، چراکه تدبر در قرآن، انسان را به پذیرش ولایت معصوم(ع) می‌رساند‌‌‌‌‌‌‌؛ قرآنی که سراسر سخن از ولایت است.

تدبر در قرآن نوعی فهم قرآن است
محمدپور با اشاره به آیه دیگری در باب تدبر «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَیٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا آیا در قرآن تدبر نمی‌کنند یا بر دلهایشان قفل‌هایی نهاده شده است؟»(محمد/آیه ۲۴) اظهار کرد: این آیه خطاب به منافقان است که در ادامه می‌فرماید بر دل‌هایشان قفل زده شده و دیگر کلام حق را درنمی‌یابند.

وی با تأکید بر اینکه تدبر در پذیرش ولایت معصوم نقش کلیدی دارد، افزود: امام علی(ع) می‌فرماید «هیچ خیری در قرائتی که تدبر در آن نباشد نیست.» تدبر در قرآن ویژه عموم مردم و تفسیر قرآن از سوی معصوم انجام می‌شود.

محمدپور با بیان اینکه در دعای قبل از قرائت قرآن که از امام صادق(ع) نقل شده است، از خداوند می‌خواهیم که قرائتی متدبرانه داشته باشیم، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر روی تدبر در قرآن تأکید داشته‌اند.

وی ادامه داد: تدبر در قرآن یک مقوله ذهنی و نوعی فهم قرآن است، پس از خواندن یک آیه و توجه به معنای آن به سراغ آیه بعدی می‌رویم و پس از توجه به معنی آن همین طور آیه بعد و ارتباط این آیات با یکدیگر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

این استاد تدبر در قرآن تصریح کرد: کشف ارتباط آیات در کنار فهم قرآن، «تدبّر» است، گاهی معنای عبارتی را متوجه می‌شویم اما منظور را نه، تدبر رسیدن به آن منظور اصلی است.

وی افزود: قرآن‌فهمی منسجم، تدبر است که رابطه آیات قبل و بعد را با یکدیگر بررسی می‌کند.

این استاد مؤسسه تدبر در کلام وحی با اشاره به معنای لغوی تدبر یعنی مطاوعه تدبیر، اظهار کرد: «تدبیر» به معنای پشت سرهم چیدن حکیمانه است و درک این چینش حکیمانه «تدبر» است که تدبر از جانب ما و تدبیر از سوی خدا انجام می‌شود و تدبیر به ترتیب از کلمه، آیه، سیاق و سوره انجام می‌شود.

برای مشاهده خبر در سایت ایکنا اینجا کلیک کنید

اخبار مؤسسهتازه هاتازه ها صفحه نخست
ارسال برای دیگران
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up