اجمالی از فعالیت های موسسه تدبر در گفتگو با حجه الاسلام صفرزاده

حجه الاسلام مهدی صفرزاده مدیر عامل موسسه تدبر در کلام وحی قم می باشند. مطالبی که با ایشان گفتگو شده، از وضعیت کنونی فعالیت های موسسه است که برای علاقمندان پیگیر مسائل موسسه مفید خواهد بود.

سلام. موسسه تدبر در کلام وحی در حال حاضر، مشغول چه کارهایی است و محور فعالیت هایش چیست؟

علیکم السلام . محور فعالیت های موسسه تدبر قم، هم در گذشته و هم در حال حاضر، فعالیت های اساسی مرتبط با تدبر در قرآن کریم است. این فعالیت ها، در سه حوزه ثابت پژوهش، آموزش و تبلیغ است. البته حجم کار موسسه در هر یک از حوزه ها به فراخور شرایط و اقتضائات خاص خودش، کم یا زیاد می شود، ولی به لطف خدا تا به حال ادامه داشته و با عنایت حضرت ولی عصر (عج) ادامه خواهد داشت، ان شاء الله.

خب! الآن حجم کدام کار تدبری در موسسه قم بیشتر و کدام کمتر است؟

در حال حاضر، در بخش پژوهش، کار سنگین و پیوسته ای را داریم و عزیزان پژوهشگر موسسه به صورت مستمر در حال تحقیق و تدوین و تالیف سلسله کتب جدید تدبر هستند. کتاب های تدبر در قرآن، در سبک و سیاق جدید، در حال تالیف و چاپ و نشر است. این کتابها شامل؛

«شش جلد کتاب تدبر در حزب مفصل» مناسب با سطوح شش گانه آموزش تدبر در قرآن کریم می باشند که تا به حال یک جلد از آن چاپ شده و حتی به چاپ دوم رسیده است. این جلد شامل تدبر سوره های مبارک انشقاق تا ناس است که به عنوان جلد آخر از مجموعه شش جلدی حزب مفصل به چاپ رسید.

جلد دومش، در نوبت چاپ است و ان شاء الله در اسفند ماه نود وچهار عرضه خواهد شد. این جلد شامل تدبر سوره های مبارک مزّمل تا مطففین است که به عنوان جلد پنجم از مجموعه شش جلدی حزب مفصل به زودی به چاپ خواهد رسید، ان شاء الله.

جلدهای دیگر نیز در دست پژوهش و نگارش است که با زحمت پیگیرانه محققان عزیز، در بهار سال ۱۳۹۵ به نتایج خوبی خواهد رسید ان شاء الله. ما تصمیم داریم تا پایان شهریور نود و پنج این مجموعه شش جلدی را به علاوه کتاب مبادی و مبانی تدبر به چاپ برسانیم.

محدوده محتوایی این کتاب ها به تفکیک شامل چه سوره هایی می شوند؟

محدوده سوره ها در کتاب های شش گانه حزب مفصل، عبارتند از:

جلد ۱ : سوره های مبارک محمد تا طور (در مرحله نگارش)

جلد ۲ : سوره های مبارک ذاریات تا حدید (در مرحله نگارش)

جلد ۳ : سوره های مبارک مجادله تا تغابن (در مرحله نگارش)

جلد ۴ : سوره های مبارک طلاق تا جنّ (در مرحله نگارش)

جلد ۵ : سوره های مبارک مزمل تا مطففین (در نوبت چاپ)

جلد ۶ : سوره های مبارک انشقاق تا ناس (به چاپ رسیده)

درباره این کتاب مبادی و مبانی توضیح بیشتری می­دهید؟ محقق آن کیست؟

این کتاب با عنوان مبادی و مبانی توسط استاد محترم، حجه الاسلام و المسلمین علی صبوحی، در دست تحقیق و تالیف است. در طول فعالیت های تدبری موسسه همیشه به فکر تالیف کتابی درخور در این زمینه بود که تا کنون این توفیق حاصل نشد. اما با ورود استاد صبوحی و دست به قلم شدن ایشان در این زمینه امیدواریم، کتابی ارزنده و ماندگار در این موضوع نوشته شود.

البته وقت استاد صبوحی بسیار محدود و مشغله ایشان بسیار زیاد است. اما امیدواریم که خداوند توفیق نگارش آن را به نحو احسن شامل ایشان کند. البته ایشان نظارت علمی بر سایر کتب و پژوهش ها را نیز بر عهده دارد.

در سایر حزب ها و سوره های قرآن نیز کتاب می نویسید؟

بله! اما بعد از فراغت از نگارش کتب در تدبر حزب مفصل. البته سایر اساتید موسسه که در سالهای گذشته در برنامه های پژوهشی موسسه (سوره ای یا موضوعی) شرکت داشتند بعضی ها الان هم ارتباطشان را با موسسه حفظ کرده و برنامه پژوهشی خودشان را ادامه می دهند لذا در صورت اتمام کار پژوهشی این دوستان، کتابهای آنها نیز چاپ خواهد شد. بر فرض مثال؛ تقریبا کارهای محتوایی تدبر سوره مبارکه نور تمام شده و برای چاپ آماده میشود. البته تدبر در آن سوره ها را به عنوان منابع آموزشی نمی نویسیم. به عنوان منابع مطالعاتی خواهند بود. همه این کتاب ها برای اهل علم و طلاب و دانشجویان رشته های قرآنی قابل استفاده و ارجاع هستند ان شاء الله.

خیلی ممنون، درباره بخش آموزش چه برنامه هایی دارید؟

در بخش آموزش برنامه داریم، اما نه به صورت مفصل! در این بخش در حد پاسخ به نیازها و تقاضاهایی که درباره تشکیل دوره و کلاس و جلسه هست، در خدمت خواهیم بود. اما موسسه رأسا اقدام به تشکیل کلاس و دوره نخواهد کرد.

چرا؟

به دو دلیل؛ اول اینکه افراد فعال موسسه و تیم اصلی آن، بر روی پژوهش تمرکز دارند و نمیخواهیم فرصتمان را فعلا تقسیم کنیم. در بخش پژوهش تا تمرکز نباشد، کار به خوبی جلو نمی رود، هم کیفیت و هم کمیّت در این بخش، مرهون تمرکز محقق است. دست محقق و ذهن محقق باید یکسره به مساله پژوهش خودش بپردازد. ما هم تمام تلاشمان را برای پشتیبانی این عزیزان میکنیم ان شاء الله.

دلیل دوم این است که، بودجه به مقدار کافی نداریم. کار آموزشی کار پر هزینه ای است. کادر اجرایی میخواهد، هم در ستاد و هم در صف. استاد می خواهد، هزینه ایاب و ذهاب و پذیرایی و حتی اسکان و چندین مورد دیگر که مجال گفتنش نیست. اینها تازه بخش کوچکی است. وگرنه پشتیبانی از افراد یک کلاس تا به نتیجه رسیدن و تربیت مربیان لایق و کارآمد، رقم های زیادی می طلبد که فعلا خبری نیست.

البته این مشکل بودجه، فقط مشکل ما نیست، رکود اقتصادی و مسائل ناشی از آن در همه ابعاد به چشم می خورد. خلاصه مساله اقتصادی به صورت زنجیره وار همه را در بر میگیرد که ما هم از آن بی نصیب نبودیم. ولی برای ما مهم نیست. چون ما از این فرصت برای تقویت بخش پژوهش استفاده می کنیم. شاید برکاتی در این کار ما باشد که در آینده تصورش را هم نکنیم! البته بخش آموزش تعطیل نیست و کارهای خوبی در حال انجام هست.

لطفا چند نمونه را ذکر کنید؟

برخی از موارد مهم را توضیح میدهم:

دوره تربیت مربی تدبر در قرآن را هم در خود موسسه تدبر در کلام وحی قم، داشته ایم و هم در موسسه زنان ایثار و تلاش تهران. در آموزش پرورش و فرهنگسرای خاتم منطقه ۱۸ تهران نیز دو دوره تربیت مربی تدبر برگزار شده است. در موسسه نور النبی کرج نیز دوره بوده است. در حوزه علمیه جعفریه قم نیز دوره داشته ایم.

دوره های آموزش تخصصی تدبر در موسسه تدبر و جامعه الزهرای قم و موسسه نور النبی کرج و موسسه زنان ایثار و تلاش تهران و برخی موسسات دیگر برگزار کرده ایم.

درباره سایت هم یک توضیحی بدهید. سایت موسسه مدت زیادی به روز نمیشد! الآن در چه وضعیتی هست و برای آینده چه برنامه ای دارید؟

راجع به سایت موسسه باید از همه عزیزان مخاطب سایت، عذرخواهی کنم. در بخش سایت به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود نیروی متخصص که پیگیر کارهای سایت باشه مدت زیادی، سایت غیر فعال بود الان خدا را شکر خیلی از آنها برطرف شد. امیدوارم ان شاء الله به زودی از حالت آزمایشی خارج شود.

سایت جدید بخش های خوب و مفیدی خواهد داشت. مثلا، سایت مستقلی برای محتوای تدبری در دست ساخت است که به سایت موسسه پیوند می خورد. بخش فروشگاه به زودی فعال خواهد شد، صفحه ای مستقل برای ارتباط با استاد صبوحی در دست طراحی است. مخاطبان ایشان برای استاد مطلب بگذارند و استاد برایشان پاسخ بنویسد. بخش چند رسانه ای و بخش اخبار موسسه و مطالب ویژه و موارد دیگر. البته در آینده اگر بتوانیم، راه اندازی سامانه مربیان و مدرسان را نیز در نظر داریم. در مجموع هنوز از سایت بهره برداری کامل نشده است ولی عزیزان مخاطب می توانند اخبار و مطالب موسسه را از همین سایت پیگیر شوند.

اخبار مؤسسه
ارسال برای دیگران
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up