استاد علی صبوحی طسوجی

زندگینامه

علی صبوحی طسوجی متولد ۱۳۵۹ در شهر قم و دانش‌آموختۀ حوزه (خارج فقه و اصول) هستند.

به علت شیفتگی به فراگیرى علوم دین، ایشان بعد از اتمام دوره دبیرستان وارد حوزه علمیه بناب در استان آذربایجان شرقی شدند. ایشان در حوزه علیمه بناب در کنار تحصیل علوم حوزوی از محضر عالم عامل، عارف به‌حق، حضرت حجةالاسلام و المسلمین استاد باقری بنابی کسب فیض نمودند. هوش و ذکاوت بالای ایشان باعث شد اساتید حوزه مخصوصاً حاج آقا بنابی توجه ویژه‌ای به ایشان داشته باشند.

دروس سطح یک حوزه را با جدیت تمام و با کیفیت عالی چهارساله به اتمام رسانده و برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم مشرف شدند.

انواع سؤالات اعتقادی، دینی و معرفتی که از هوش و ذکاوت بالا و ذهن قوی ایشان تراوش می‌کرد ایشان را در جستجوی پاسخ به آن سؤالات، به مطالعه انواع رشته‌ها و اساتید مربوط به هر علم راهنمایی می‌کرد اما هیچ‌کدام عقل تشنه ایشان را سیراب نکرده و روح ایشان را به اطمینان نرساند مگر جواب­‌هایی که از اندیشه و نگاه قرآنی استاد الهی‌زاده می‌گرفت و ذهن و روح ایشان را متقاعد می‌ساخت و همین باعث توجه بیشتر ایشان به عظمت و اعجاز قرآن گردید و مسیر زندگی ایشان را در خدمت به قرآن قرار داد.

فعالیت‌های علمی و تبلیغی

استاد علی صبوحی دارای بیش از ۴۰ عنوان مقاله و جزوه در موضوعات علوم قرآنی و تفسیری که ماهیت تمام آنها برگرفته از خط فکری علامه طباطبایی و آیه الله جوادی آملی می باشد، نگارش کرده که ان‌شاءالله به‌تدریج منتشر خواهد شد.

استاد در موضوع تدبر زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی ۵ جلد کتاب تدبر با هدایت و راهنمایی استاد الهی زاده تالیف کردند که یک جلد آن مربوط به روش تدبر و چهار جلد مربوط به تدبر حدود ۱۵ جزء قرآن کریم می باشد که این کتابها در قطع کتابخانه ای چاپ شده و در کتابخانه های مرکزی موجود می باشد

تالیفات مکتوب استاد علی صبوحی در زمینه آموزش تدبر:

  1. تدبر در قرآن کریم جلد ۱ مجموعه سور مبارکه محمد (ص) تا طور در آستانه چاپ می باشد
  2. تدبر در قرآن کریم جلد ۱ مجموعه سور مبارکه نجم تا حدید
  3. تدبر در قرآن کریم جلد ۱ مجموعه سور مبارکه مجادله تا تغابن
  4. تدبر در قرآن کریم جلد ۱ مجموعه سور مبارکه طلاق تا جنّ
  5. تدبر در قرآن کریم جلد ۱ مجموعه سور مبارکه مزمل تا مطففین
  6. تدبر در قرآن کریم جلد ۱ مجموعه سور مبارکه انشقاق تا ناس
  7. تدبر در سوره مبارکه نور
  8. کتاب راهنمای آموزشی عمومی تدبر جزء ۳۰ برای مربیان
  9. کتاب تدبر در فرآن کریم جزء ۳۰
  10. کتاب مبادی و مبانی تدبر در آستانه چاپ می باشد
  11. کتاب روش تدبر در حال آماده سازی نهایی برای چاپ می باشد
  12. کتاب های تدبر سایر سور که در مرحله تحقیق و پژوهش می باشند

آثار صوتی و تصویری استاد علی صبوحی در زمینه آموزش تدبر:

  1. پک آموزش تخصصی تدبر مجموعه سور مبارکه انشقاق تا ناس
  2. پک آموزش تخصصی تدبر مجموعه سور مبارکه مزمل تا مطففین
  3. پک آموزش تخصصی تدبر طلاق تا جنّ
  4. پک آموزش تخصصی تدبر مجادله تا تغابن در مرحله تدوین
  5. پک آموزش تخصصی تدبر نجم تا حدید در مرحله ضبط و فیلم برداری
  6. پک آموزش تخصصی تدبر محمد (ص) تا طور بزودی منتشر خواهد شد
  7. پک آموزش ترویجی (بیش از ۱۱۰ ساعت فیلم آموزش تدبر سوره های مختلف که در قالب همایش و یا هیئت استاد ارائه داده است.
  8. سایر محصولات رسانه ای که بزودی منتشر خواهد شد

ایشان مهمترین وظیفه و رسالت خود را تبیین درست فرهنگ قرآنی و سپس گسترش و ترویج آن می داند و معتقد است تا فهم قرآن عمومی نشود و تا مردم نتوانند قرآن را بفهمند و با قرآن انس بگیرند فرهنگ و سبک زندگی مردم قرآنی نخواهد شد و برای فهم قرآن راهی غیر از تدبر در قرآن وجود ندارد.

ایشان در مقاله ای که با عنوان نقش تدبر در توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی نگارش کرده اند می نویسد:

تشخیص درست راه و روش گسترش فرهنگ قرآنی، در گرو شناختی صحیح از فرهنگ قرآنی است. دو نگاه در این باره قابل تصور است:

فرهنگ قرآنی، امری مهم است که باید در کنار سایر شئون زندگی فردی و اجتماعی بشر، مورد توجه باشد. انسان و جامعه انسانی، باید به موازات توجه به امور عادی و مادی زندگی، مانند اقتصاد، سیاست، موسیقی، ورزش، تفریح و… ، قرآن را هم از یاد نبرد و با قرائت و ترجمه و تفسیر آن محشور باشد.

جامعه، نیازمند مؤسسات و مراکزی است که امکان قرآن آموزی (فراگیری روخوانی، روان خوانی، تجوید، صوت و لحن، ترجمه و مفاهیم، تفسیر و حفظ قرآن) را در اختیار همگان قرار دهد. در صدا و سیما و سایر رسانه ها، باید شبکه ها و ستون‌هایی برای قرآن طراحی شود تا همگان و بویژه اهل قرآن از آن استفاده کنند. ایجاد و گسترش رشته های تحصیلی قرآن و تفسیر در حوزه ها و دانشگاه ها لازم است تا در کنار اساتید و کارشناسان سایر شاخه های دینی، اساتید و پژوهشگران قرآنی تربیت شوند و در مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی قرآن خدمت کنند. باید کتاب‌های آموزش قرآن در مدارس و دانشگاه ها تدریس شود تا دانش آموزان و دانشجویان، افزون بر دروس طبیعی خود با قرآن هم آشنا باشند. در و دیوار جامعه باید با آیات قرآن مزین شود تا چشم رهگذران در کنار مشاهده انواع ظواهر دنیا، آیات قرآن را هم مشاهده کند. تشکیل معاونت¬های قرآنی در نهادهای مختلف فرهنگی، پدیده ای قابل توجه است تا با نظارت و حمایت ایشان، برنامه های قرآنی در سطح نهادها و زیر مجموعه تحت پوشش آن‌ها پیاده شود. قرائت قرآن در مساجد، ابتدای مجالس، محافل انس، جلسات بزرگداشت اموات و قبرستان‌ها و همین طور قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان و ایام اعتکاف نیز سنت‌هایی نیکو است که حتما باید با رونق بیشتری ادامه یابد و…

فرهنگ قرآنی، امری ضروری است که باید زیربنای همه شئون زندگی فردی و اجتماعی باشد. باید روح حاکم بر جامعه انسانی و همه لوازم مادی و معنوی آن باشد. در این نگاه، قرآن نه به عنوان یکی از امور مورد نیاز انسان و جامعه، بلکه به عنوان اصل حاکم بر همه امور مربوط با انسان و انسانیت و برپا دارنده مصالح اجتماع بشری مورد توجه است: «… یَتْلُواْ صحُفًا مُّطَهَّرَهً * فِیهَا کُتُبٌ قَیِّمَه…»؛ (بینه، ۲و ۳) … صحیفه­های پاک قرآنی را بر آن‌ها تلاوت میکند * در آن صحیفه­ها، نوشته­هایی است که احکام و معارف الهی را که برپا دارنده امور جامعه انسانی است بیان می­کند. (صفوی، ۱۳۸۵، ص۵۹۸)
جامعه، مؤسسه قرآنی می­خواهد؛ شبکه و مجله قرآن، لازم است؛ ایجاد رشته­های متنوع تحصیل در زمینه علوم قرآنی و تفسیر، مطلوب است؛ تدریس قرآن در مدارس و دانشگاه­ها، ضروری است؛ تابلوهای قرآنی هم خالی از لطف نیست؛ تشکیل معاونت­های قرآنی، اقدام مبارکی است؛ قرائت قرآن در شرایط مکانی و زمانی خاص، سنت حسنه­ای است؛ ولی همه اینها، به عنوان پشتیبان، ناظر، شاخص یا… ایفای نقش می­کند و هدف اصلی، حاکمیت قرآن بر همه شئون است. مقصود نهایی از همه فعالیت‌های قرآنی، تزریق قرآن و فرهنگ قرآنی به شریان‌های زندگی، اعم از فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، ورزشی، تفریحی و… است.

دیگر معنی ندارد که مؤسسات قرآنی در کنار مراکز فرهنگی دیگر، اما بی­ربط با آن‌ها ایفای نقش کند؛ یا قرآن­شناسان در کنار کارشناسان سایر علوم انسانی و اسلامی و حتی طبیعی و ریاضی، اما بدون تعریف نسبت خود با آن‌ها مشغول خدمت باشند؛ یا کتبی برای تدریس قرآن طراحی شود، اما رابطه­ای بین این کتب و این دروس با سایر کتاب‌ها و درس‌ها برقرار نشود؛ یا تابلوهای قرآنی بر در و دیوار نصب شود، اما سیستم حاکم در جامعه، قرآنی نباشد؛ معاونت قرآنی، تشکیل شود، اما پشتوانه­ای پنداری برای شانه خالی کردن سایر معاونت­ها از زیر بار قرآن باشد و در نهایت از حاکمیت فرهنگ قرآن خبری نباشد.

در این نگاه، قرآن در متن زندگی فردی و اجتماعی انسان به طور مستقیم دخالت دارد. کتاب مرجع آحاد مردم در زمینه­های کلان بینشی، گرایشی و رفتاری است. در همه علوم اسلامی، حرف اصلی را می­زند. مبدأ و منتها و جهت­گیری علوم طبیعی و ریاضی را مشخص می­کند. اصلی­ترین کتاب قانون­گذاری و مبنای روشن حکومت است. سیستم­های مبنایی اقتصاد، سیاست و… را نیز تعیین می­کند. در این نگاه، قرآن برای قرآن نیست. قرآن برای انسان است و انسان شکوفا از قبَل قرآن. قرآن برای جامعه است و جامعه، در مسیر تکامل قرآنی.

مقایسه بین این دو نگاه، ذهن انسان را متوجه خطر مهم توسعه و تثبیت نگاه سکولاریستی به مقوله فرهنگ قرآنی می­کند. این خطر، محصول پندار ناکارآمدی قرآن در متن زندگی، به موازات احساس ضرورت حضور قرآن کریم در جامعه است. یعنی ما از یک سو، باور داریم که قرآن تنها راه نجات است و باید مورد توجه باشد و از سوی دیگر، کارآمدی قرآن را وجدان نکرده­ایم، هر چند که به آن معتقد باشیم. این امر سبب می­شود که با همه وجود به امر قرآن اهتمام ورزیم، اما ناخودآگاه و به تدریج، قرآن را از متن زندگی فردی و اجتماعی فاصله دهیم.

نشانه وجود این خطر آن است که هر روز بر تعداد مراکز قرآنی و حجم فعالیت‌های قرآنی افزوده خواهد ­شد، اما به تناسب آن از حاکمیت قرآن خبری نخواهد بود. این سخن به معنی نفی آثار مثبت اقدامات قرآنی نیست، بلکه هشدار نسبت به آفت احتمالی رویکرد موجود است. تکثیر تصاعدی مراکز، کتب، کارشناسان، طرح‌ها و برنامه­های قرآنی در کنار سرعت کمِ رشد، یا رکود و یا عقبگرد در حیطه حاکمیت قرآن کریم، مهجوریت مدرن کتاب آسمانی است که نتیجه نگاه سکولار به فرهنگ قرآنی به شمار می­‌رود.

۱۶ دیدگاه. جدید

  • سلام و خسته نباشید
    واقعااا تدبر رو دوست دارم و روز به روز علاقم بیشتر میشه و این رو مدیون استاد صبوحی و مربی خودم خانم سوری هستم.تدبر بهم ارامش میده که حاضر نیستم باهیچ چیز عوضش کنم

    پاسخ
  • ضمن عرض خسته نباشید.بایستی خاطر نشان کنم که جای مباحث تدبری واقعا در بین دروس حوزه و دانشگاه خالیه.بجای بسیاری از مباحث که مفید نیست…
    واقعا این روش راهگشاست و از هرگونه تحریف در فهم انسان رو مصون میکنه

    پاسخ
  • سلام …از رفتار وطرز برخورد ناشایسته ونامناسب بعضی از مربیان تدبر شکایت دارم ..میخواستم بگم آقای صبوحی گرامی شما که این کار ارزشمند و راه انداختیم ،آیا به رفتار و کردار مربیانتون اشراف دارین؟!!!!!!!!!

    پاسخ
  • قرآن پژوه
    ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ۲۳:۱۸

    سلام بنده بعضی از صوت های استاد رو گوش داده ام و با مطالعاتی که از تفاسیر داشتم برخی از افاضات ایشان را مغایر متن تفاسیر بخصوص تفسیر المیزان در بعضی از آیات دیدم، می خواستم بدانم در موارد اینچنینی چطور ایشان بدون قرینه و سند به این تدبر دست یافته اند؟

    پاسخ
    • محمد رضا مزرعی
      پشتیبان فنی
      ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ۱۲:۲۹

      سلام بر شما
      برای پرسیدن سؤال‌های علمی از استاد صبوحی، به سامانۀ پرسش و پاسخ مراجعه فرمایید. البته در خصوص این سؤال لازم است مصداق را در متن سؤال ذکر کنید.
      tadabbor.help

      پاسخ
  • سلام چطور میتوانیم کتابای استاد علی صبوحی تدبر در جز سی رو تهیه کنم؟

    پاسخ
    • محمد رضا مزرعی
      پشتیبان فنی
      ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ۱۷:۲۰

      سلام و پوزش فراوان از تأخیر در پاسخ
      از طریق سایت انتشارات تدبر در کلام وحی و سیرۀ ائمۀ اطهار علیهم‌السلام:
      tadabborpub.ir

      پاسخ
    • سلام ببخشید من سطح ۳ تدبر رو میگذرونم الان گوشی موبایلم به کلی خراب شده و درست نمیشه دسترسی به استاد و گروهم برای ادامه آموزش تدبر رو ندارم میشه بفرمایید چطور میتونم با استادم تماس بگیرم؟ مربی من سرکار خانم دارابی هستند.و کتاب جلد ۴ سوره های طلاق تا جن رو تدریس میکنن.

      پاسخ
  • زهراسادات ميرطلائي
    زهراسادات ميرطلائي
    ۲۷ مهر ۱۳۹۹ ۱۲:۵۷

    سلام وقت شما به خیر.چطور می توانم در دوره های مجازی شما شرکت کنم؟ثبت نام کرده ام اما نمی دانم دوره مجازی شما چطور و در بستر چه سامانه مجازی انجام میشود. لینک در lms یا sky room؟

    پاسخ
    • تدبر در قرآن صفرزاده
      تدبر در قرآن
      ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ۰۸:۲۸

      سلام
      تشکر
      از طریق منوی سامانه ها و زیرمنوی سامانه آموزشی ، وارد بخش دوره های آموزشی شده و گزینه غیرحضوری را انتخاب می کنید و در سطح مورد نظر ثبت نام می کنید
      بعد از ثبت نام از فروشگاه سایت کتاب و دی وی دی آموزشی مربوط به سطح ثبت نام شده را خریداری نموده و مطالعه کرده و در زمان مقرر در آزمون شرکت می کنید
      زمان لازم برای هر دوره ۳ ماه می باشد. آزمون به صورت آنلاین از طریق سامانه برگزار می شود ، نمره قبولی ۱۲ می باشد و در صورت قبولی گواهی دوره صادر می گردد و برای قرآن آموز ارسال می شود.

      پاسخ
  • سلام
    من ثبتنام کردم سطح ۱ اگه میخوام انصراف بدم چطوری باید اینکارو بکنم

    پاسخ
    • تدبر در قرآن صفرزاده
      تدبر در قرآن
      ۳ مهر ۱۳۹۹ ۰۹:۲۴

      سلام
      به پشتیبانی دوره های غیرحضوری در پیامرسان های داخلی اطلاع دهید
      tadabor_support@

      پاسخ
  • سلام.من تفسیرهای صوتی استادرا گوش میدم وبهره مند میشم..بخاطر سوالاتی که دارم..دنبال یک آدرس اینترنتی در واتساپ یا تگرام یا تلفنی از ایشان هستم..لطفا مرا راهنمائی کنید…با تشکرفراوان

    پاسخ

پاسخ دادن به زهراسادات ميرطلائي لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up