تکرار یک سال تحصیلی

بسم الله الرحمن الرحیم

شما نوشته بودید:

باسلام
تقریبا همه مطالب وبلاگ قبلی را خواندم البته غیر از مطالبی که فقط شماره پست آن در اختیار بود و لینک مورد نظر فعال نبود. قلم روان و گویایی دارید که با جوهر ولایت و محبت مطالب گیرا و جذابی بر جای می گذارد.
نکته جالبی که من را به وبلاگ شما کشاند تکرار کلاس اول خواندن شما بود که در ذیل وبلاگ شما درگوگل آمده بود. نتیجه آن برایم مهم بود چون من هم این تجربه را درکلاس اول داشتم ولی این تکرار برای من منجر به خستگی و بی تمرکزی در سال دوم تکرار کلاس اول شد و عوارض این بی تمرکزی درتمام سال های تحصیلم گریبانگیرم بود و حال گردونه روزگار این بار در زندگی تحصیلی فرزندم بدنبال تکرار همان اتفاق است. دختر ۵ ساله من امسال بخاطر آمادگی هوشی و ذهنی بالایی که داشت یک سال برای گذراندن دوره پیش دبستانی پیش قدم شد و اما حالا برخی مشاوران و مربیان معتقدند که مصلحت در تکرار مجدد دوره پیش دبستانی است و من خوب می دانم که این دوره تکراری ملال آور برای اوست که ممکن است به همان نتیجه ای منجر شود که من به آن مبتلا شدم. با اینکه می دانم این وبلاگ مربوط به مشاوره در این موارد نیست ولی با توجه به پروفایل شما که یکی از فعالیتهای شما را مشاوره معرفی کرده و نظر به نگاه قرآنی شما در زندگی و همچنین تجربه خود در این زمینه لطفا مرا راهنمایی کنید. متشکرم؛ وفقکم الله

پاسخ مرا هم بخوانید:

سلام و ادب و احترام

توجه شما بزرگوار را به چند نکته مهم جلب می کنم و امیدوارم که سودمند باشد:

۱. همه چیز در اختیار ما نیست. گاهی قوانین موضوعه، مانع از ارتقاء تحصیلی کسی است که به نظر ما شایستگی ارتقاء تحصیلی را دارد. در چنین مواردی باید بر خدای بزرگ جبران کننده توکل کنیم و از او بخواهیم که دست ما را بگیرد و مانع اتلاف عمر عزیز ما شود؛ و او اجابت کننده دعای مؤمنان است.

۲. بین فهم و درک تفاوت هست. ممکن است هوش بالای فرزند شما موجب فهم سریع او باشد؛ اما معمولا درک، تابعی از رشد سن و سال است و درک برخی از مطالب، محتاج گذر زمان است. بنابراین لزوما موفقیت فرزند شما در گذراندن دوره پیش دبستانی، به معنای رشد سطح ادراک او نیست و در این صورت، ارتقاء تحصیلی به نفع او نخواهد بود. پس همیشه اصرار بر ارتقاء تحصیلی بهترین کار نیست.

۳. ارتقاء تحصیلی قبل فرا رسیدن سن قانونی، مشکلاتی مانند تفاوت سطح سن و اندازه جثه و سلیقه و… فرزند شما با هم کلاسیهایش را هم به دنبال دارد که بعضا لطمات آن سنگین تر از لطمات تکرار یک سال تحصیلی است.

۴. شما می توانید با توکل بر خدا و توسل به قرآن و عترت علیهم السلام، رنگ و بوی این یک سال را برای دخترتان تغییر دهید. شما می توانید به جای تکرار پیش دبستانی و به جای فرستادن ایشان به دبستان، برنامه های متنوع ورزشی، هنری و قرآنی برای ایشان تدارک ببینید.

۵. حتما توجه داشته باشید که کودک شما بیش از هر کس و هر چیز و هر برنامه ای به شما و همراهی و همدلی شما نیازمند است و حتما توجه داشته باشید که گل نازک وجود او را زیر بار برنامه های سنگین بی تاب نکنید. امروز روز محبت و احترام به فرزند است و فردا روز رشد و بالندگی او.

امیدوارم موفق باشید.

دست‌نوشته‌های استاد صبوحی
ارسال برای دیگران
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up