سوره مبارکه کوثر

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از بزرگواران مطالب ذیل را برای من ارسال فرموده است و در ادامه، توضیحاتی خواهم داد. اگر مایلید بخوانید:

با عرض سلام و ادب

قبل از اینکه کلام خود را آغاز کنم از شما عذر خواهم و امیدوارم سوالاتم را بنای بر بی احترامی نگذارید. به دلیل اینکه بنده بسیار مبتدی هستم و این سوالات برایم ایجاد شده لطفا من را راهنمایی فرمایید.البته من در مرحله اول که جز ۳۰ تدریس شده نبودم و شاید من نتوانسته ام سوره را آن گونه که باید درک کنم.

با توجه به جهت هدایتی سوره کوثر«جاودانگی پیامبر در پرتو اعطای کوثر»

دو سوال برایم پیش آمده:

۱-      خداوند روزی که حضرت را به پیامبری برگزید، آیا در آن روز ایشان جاودان نبودند؟( که با اعطای کوثر این جاودنگی به ایشان داده شد)

۲-      آیا جهت هدایتی سوره نباید جهتی باشد برای رسیدن به کمال؟ اینکه در جهت بیان شده پیامبر جاودان است چون خدا به او کوثر داده و دشمنان ایشان ابتر هستند، برای عموم چگونه هدایت است ؟ اینکه دلگرم باشند که دین خدا و پیامبر خدا تا هر چه باشد جاودان است، آیا باعث سکون افراد نمی شود؟

نمی توان گفت که پیامبر خدا جاودان بوده ولی خداوند با نزول این سوره به ایشان کوثر عطا کرد تا ایشان را به بهرمندی کامل از این رسالت بشارت دهد . که ای رسول من ما به تو کوثر دادیم ، ابتر بودن این نیست که تو فرزند پسر نداری تو از این رسالت بهره کامل و تمام را خواهی برد و دشمنان تو که در مسیر رسالتت تو را ابتر خواندند آنها هیچ بهره ای نخواهند برد و این نشانه ابتر بودن آنان است که عمر خود را پوچ و عبث طی می کنند.

مانند حافظه که نعمتی از جانب خداوند تعالی است ، میزان بهره مندی اشخاص از آن متفاوت است. یکی کمال استفاده از حافظه خود را میبرد و آن را در این مسیر تقویت میکند که به کمال استفاده برسد. ولی دیگری اصلا از حافظه خود استفاده نمیبرد و آن را تقویت نمیکند، نه تنها تقویت نمیکند بلکه هر روز ضعیف تر نیز میشود.

پس پیامبرم من به تو کوثر دادم و تو با آن به تکامل خواهی رسید و هر کس با توجه به میزان بهرمندی اش از این مسیر می تواند خود را به کوثر برساند. (که با توجه به حرکت هر شخص میزان آن متفاوت است)

پس ای مومنان خط رسول بشتابید که خود را از این فیض عظیم بهره مند سازید و از هم پیشی گیرید و مطمئنا دشمنان شما ابترند و از این رسالت بی بهره می مانند. ( پس هر شخص برای رسیدن به کمال در راه دین رسول حرکت میکند تا بهره بیشتری ببرد و خود را در مسیر کمال قرار دهد) و لذا هر شخص اینگونه عمل کند جامعه نیز به سمت کمال در حرکت خواهد بود و دشمنان دستشان کوتاه خواهد شد و صد در صد آنان ابترند.

{و اگر واقعا و قلبا به آن عمل شود ما در جامعه شاهد آیت الله بهجت ها ، امام خمینی ها ، امام خامنه ای ها و … خواهیم بود}

 التماس دعا

توضیحات این حقیر:

درباره سؤال اول: سوره کوثر از اعطای کوثر و تضمین جاودانگی پیامبر صلی الله علیه و آۀه و سلم در گذشته سخن می گوید و این گذشته می تواند در ابتدای بعثت آن حضرت بوده باشد. پس این سوره نمی فهماند که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پیش از این سوره و از ابتدای رسالتش کوثر نداشته و جاودان نبوده است.

درباره سؤال دوم: آگاهی از تضمین جاودانگی رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و بی ثمر بودن تلاشهای دشمنان آن حضرت، برای همه انسانها در همه زمانها و مکانها اهمیت دارد و این آگاهی موجب سکون و رکود نیست، زیرا از هیچ کس سلب مسئولیت نمی کند و هر کس در برابر خدای بزرگ، پاسخ گوی وظایف خود خواهد بود. درست مانند ضمانت غلبه حق بر باطل در قرآن: هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون؛ و همین ضمانت الهی مایه آزمایش ماست که آیا در جهت توسعه کلمه الله در زمین گام بر می داریم یا نه؛ اگر گام برداشتیم که سربلندیم و اگر نه، سرافکنده و سرانجام روزی کسانی در این جهت گام بر خواهند داشت و کلمه حق بر همه زمین توسعه خواهد یافت و خدا عجله ندارد.

درباره فرمایشات نویسنده: اندیشه و قلمش مبارک است و البته باید متوجه باشد که برای فهم قرآن، خروج از ظاهر روا نیست. بهره مندی از رسالت را نمی توان معنای کوثر دانست. زیرا نه ماده و نه هیأت این واژه برای این معنا وضع نشده است.

موفق باشید.

یا علی

دست‌نوشته‌های استاد صبوحی
ارسال برای دیگران
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up