علیرضا محمدپور

مؤمنان در صف جنگی با دشمنان ‌غیرقابل نفوذ هستند ، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا محمدپور

 علیرضا محمدپوربه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا محمدپور، از اساتید مؤسسه تدبر در قرآن در تهران، در نشست برهان، سبک زندگی رضوی و نقش زنان در تعمیق و ترویج آن‌، که به همت دفتر نمایندگی آستان قدس در همدان در تالار فجر برگزار شد، با اشاره به تدبر در سوره کوثر اظهار کرد: رسول اکرم(ص) در زمان رسالت خود تحت سیطره ظلم، آزار و اذیت مشرکان قرار داشتند، یکی از این آزارها تهمت به ایشان مبنی بر ابتر بودن بود.

وی ادامه داد: مشرکان پیامبر(ص) را بی‌نسل و ابتر می‌خواندند و این تفکر از سوی افرادی در جامعه ترویج پیدا کرد که از پیامبر زخم‌خورده بودند و تنها از این بابت که پیامبر فرزند پسری ندارد مطرح نمی‌شد بلکه پیامبر را بی‌وارث می‌دانستند که پس از رحلت ایشان قرآن و مفاهیم اسلامی را چه کسی می‌خواست که به آیندگان انتقال دهد.

محمدپور اظهار کرد: تهدیدها، مبارزه‌، جنگ و تحریم‌ها نتوانست مشرکان را بر اعمال فشار بر پیامبر(ص) موفق کند، لذا این تهمت از سوی شانئ و دشمن پیامبر مطرح شد که خداوند با نزول سوره کوثر حضرت فاطمه(س) را أَعْطِیَه می‌خواند که به حضرت رسول(ص) هدیه داده می‌شود.

این استاد تخصصی تدبر در قرآن با اشاره به معنای «کوثر» خیر کثیر گفت: این کوثر مصادیق مختلفی دارد، یکی از این مصادیق دین اسلام است که با رحلت پیامبر(ص) قرار نیست منقضی شود، یا از دیگر مصادیق آن اخلاق نیکو و خلق حسنه و سنت پیامبر(ص) است و مصداق دیگر آن اهل‌بیت(ع) می‌تواند باشد.

وی افزود: حوض کوثر در بهشت نیز در آیه اول سوره نیز مدنظر است. در آیه بعد خداوند از پیامبر(ص) می‌خواهد به شکرانه این نعمت‌ها نماز بگذارد و از جنگ رسانه‌ای که مشرکان علیه ایشان راه انداخته بودند با اقامه نماز رو به‌سوی خداوند بیاورد.

محمد پور با اشاره به اینکه «صلاه» خداگرایی است، تأکید کرد: این خدا گرایی، دنیاگرایی مشرکان را بی‌اثر می‌کند و پس‌ازآن نیز با قربانی شتر که در آیه به آن سفارش شده این نعمت را شکر می‌کنند.

این استاد مؤسسه تدبر در قرآن با بیان اینکه شانئ به معنای بدخواه است، توضیح داد: در آیه سوم خداوند در حمایت از پیامبر به ایشان می‌فرماید که دشمن و بدخواه تو ابتر است، شاید این ابتر بودن ازنظر فرزند و نسل نباشد بلکه ادامه نداشتن خیری از این بدخواه است.

وی با تأکید بر اینکه ابتر به معنای شری است که هیچ خیری از آن ادامه نخواهد داشت، یادآور شد: کوثر و ابتر در تعارض با یکدیگر هستند، کوثر به معنای کامل یعنی «خیر کثیر ادامه‌دار» که واژه دنباله‌دار از تعارض با کلمه ابتر معنا می‌شود لذا «کوثر» امتنان و لطفی است که خداوند در قبال تهمت مشرکان به ایشان اعطا می‌کند.

اهمیت عمل به قول در آیه سوره صف
وی گفت: خداوند درآیات قرآن کریم تمامی افراد اعم از مسلمان، مؤمن، بندگان و حتی مشرکان را به تدبر درآیات خود دعوت کرده است، همان‌طور که در آیه ۲۹ سوره ص می‌فرماید «کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ مُبَارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ وَلِیَتَذَکَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ این کتاب پربرکتی است که آن را بر تو نازل کرده‌ایم تا آیاتش را تدبّر کنند و خردمندان متذکّر شوند.» هر سوره از قرآن دارای اجزایی است و سوره‌ها نیز در کنار یکدیگر دارای ارتباطاتی هستند که تدبر در قرآن دریافت این ارتباطات است.

محمدپور در ادامه با اشاره به نکاتی از سوره صف اظهار کرد: ازآنجاکه همدان شهر مجاهدان و شهدای خاص در دوران انقلاب، دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم است از این سوره که در باب جهاد و قتال فی سبیل الله را انتخاب کردم.

وی افزود: در آیه اول این سوره خداوند می‌فرماید «سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ هر چه در آسمان‌ها و زمین است همه به تسبیح و ستایش خدای عالم که مقتدر و حکیم است مشغول‌اند» لذا مسئله مورد تأکید خداوند تسبیح است، اما از این آیه به بعد دیگر این موضوع مطرح نیست و در آیه ۲ الی ۴ این سوره مسئله جدیدی تحت عنوان عمل کردن به قول است و اینکه چرا انسان به آن قولی که داده عمل‌نکرده است.

این استاد تدبر تأکید کرد: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ الا ای کسانی که ایمان آورده‌اید، چرا چیزی به زبان می‌گویید که در مقام عمل خلاف آن می‌کنید؟» در دوران پیامبر(ص) عده‌ای از مؤمنان حرف‌هایی را زدند و قول جهاد و گوش‌به‌فرمان بودن خدا و پیامبر را دادند اما در وقت نیاز سرباز زدند که در آیه بعدی خدا ناراحتی خود را از این اقدام مؤمنان اعلام می‌دارد و می‌فرماید «بُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ این عمل که سخن بگویید و خلاف آن کنید بسیار سخت خدا را به خشم و غضب می‌آورد.»

وی با اشاره به اینکه خداوند در این سوره می‌فرماید که به جنگیدن مؤمنان نیازی ندارد، افزود: جهاد درراه خدا تجارتی پرسود برای مؤمنان است که اگر از آن سرباز بزنند خدا به آن‌ها نیازمند نیست بلکه لشکریان خدا تنها انسان‌ها نیستند.

محمدپور با اشاره به اینکه در آیه ۴ خداوند می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیَانٌ مَرْصُوصٌ خدا آن مؤمنان را که در راه او در صف جهاد با کافران، مانند بنیان و سدّی آهنین همدست و پایدارند بسیار دوست می‌دارد.» توضیح داد: خداوند از مومنان می‌خواهد در صف‌های جنگی در کنار هم دوشادوش یکدیگر در مقابله با دشمنان قرار گیرند به گونه‌ای که هیچ راه نفوذی در صفوف آنها نباشد همچون سرب که حتی اشعه از آن عبور نمی‌کند.

برای مشاهده خبر در سایت ایکنا اینجا کلیک کنید

اخبار مؤسسهتازه هاتازه ها صفحه نخست
ارسال برای دیگران
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up