نقش جامعه قرآنی در مسائل سیاسی اجتماعی

بسم الله الرحمن الرحیم

نقش جامعه قرآنی در تحولات سیاسی و اجتماعی کشور چگونه است؟

در حال حاضر باید گفت که متأسفانه جامعه قرآنی (به عنوان قرآنی بودنش) نقش قابل قبولی در تحولات سیاسی و اجتماعی کشور ندارد، هرچند برخی از چهره­های قرآنی کشور از نقش­آفرینان تحولات اجتماعی و سیاسی هستند، اما سؤال این است که آیا این نقش­آفرینی، ریشه در قرآنی بودن آنان دارد یا نه؟ این سؤالی است که به راحتی نمی­توان به آن پاسخ مثبت داد، زیرا بسیار می­شود که فردی، هم قرآنی باشد و هم سیاسی اجتماعی، بدون اینکه این دو حیطه شخصیتی او ربط چندانی به هم داشته باشد.

بقیه مطلب را در ادامه بخوانید:

چرا جامعه قرآنی در کنار یکدیگر در تحولات اجتماعی و سیاسی دیده نمی شود؟

به نظر حقیر مهمترین دلیل این امر، ضعف شناخت قرآن حتی در جامعه قرآنی کشور است. توضیح اینکه اگر قرآن درست و آن­طور که باید و شاید شناخته شود، هویت سیاسی اجتماعی آن به روشنی دیده خواهد شد. قرآن به معنای واقعی کلمه کتاب حکومت و سیاست و اجتماع است، اما ظهور این هویت مؤثر در پرتو نگاه منسجم و هدایتی به این کتاب آسمانی ممکن است. نگاهی که متأسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است و معمولا قرآن کریم، به صورت کشکولی از مواعظ اعتقادی، اخلاقی و رفتاری آن هم با رنگ تاریخی و دور از دسترس، دیده و فهمیده می­شود.

شاخصه‌‌های جامعه قرآنی با بصیرت و هدایتگر چیست؟

به نظر حقیر و البته براساس آنچه از قرآن فهمیده­ام، مهمترین شاخصه­های جامعه قرآنی با بصیرت و هدایتگر در سه عنصر اساسی قابل بررسی است: ۱٫ تفکر فعال جهانی داشته باشند، بدین معنی که تا استقرار کامل و همه­جانبه کلمه الله بر همه زمین از پای ننشینند و به بهره­مندی ناقص از حکومت الله بر زمین اکتفا نکنند. ۲٫ نظام ولایی الله جل و علا، رسول صلی الله علیه و آله و سلم، ائمه اهل البیت علیهم السلام و ولی فقیه را با تمام وجود درک کرده باشند و تعریف روشنی در همه مراتب این نظام نورانی داشته باشند. ۳٫ با تمام وجود به اتحاد و برادری همه مؤمنان معتقد باشد.

جامعه قرآنی به عنوان مرجع فکری مردم چگونه می‌تواند در هدایت و بصیرت بخشی به جامعه نقش مؤثرتری ایفا کند؟

به نظر می­رسد مهمترین خدمتی که جامعه قرآنی کشور می­تواند در فراهم­سازی زمینه هدایت و بصیرت برای مردم داشته باشد آن است که مبانی اجتماعی و سیاسی اسلام ناب را بدون ملاحظه انگ­هایی نظیر «تفسیر سیاسی قرآن به نفع حکومت» و یا «تفسیر سیاسی قرآن توسط افراطیون» و مانند آن، برای مردم بیان کنند که البته این امر مستلزم آگاهی خود جامعه قرآن کشور از ماهیت روشن سیاسی و اجتماعی قرآن است.

حاملان قرآن چه سهمی در پذیرش اصل ولایت‌پذیری در تاریخ اسلام داشته‌اند؟

«حاملان قرآن» اصطلاحی است که در دو سطح می­توان به آن توجه کرد: ۱٫ در سطح عبارت ۲٫ در سطح حقیقت؛ باید گفت: کم نبوده­اند افراد و جوامعی که در سطح عبارت، حامل قرآن شمرده می­شدند اما نه فقط سهمی در ولایت­پذیری ایفا نکرده­اند بلکه برعکس موجب انحراف طبقات اجتماعی از مسیر روشن ولایت شده­اند. به نام قرآن با قرآن ناطق جنگیده و به نام وحی در جرگه دشمنان وحی رقم خورده­اند و یا ساکت و بی­تفاوت از کنار خط ولایت عبور کرده و در نتیجه و غایت به ولایت­گریزان مدعی قرآن ملحق شده­اند. از سوی دیگر افراد و جوامعی بوده­اند که در سطح حقیقت حامل قرآن بودند و مهمترین نقش را در پیروی از ولایت و زمینه­سازی تحقق حکومت ولایی بر زمین ایفا کرده­اند. از آن جمله می­توان به یاران حقیقی رسول خدا صلی الله علیه و آۀه و سلم و یاران حقیقی ائمه طاهرین علیهم السلام و در زمان حاضر به شخصیت­های بزرگی همچون امام خمینی رحمه الله علیه و امام خامنه­ای حفظه الله تعالی اشاره کرد.

جامعه قرآنی سکولار و بی‌‌تفاوت به سیاست چگونه شکل می گیرد؟

به نظر حقیر و بر پایه آنچه از قرآن آموخته­ام، فقر فرهنگ تدبر در جامعه قرآنی کشور، از مهمترین عوامل شکل­گیری جامعه قرآنی سکولار و بی­تفاوت به سیاست است. از اینکه بگذریم دنیازدگی و آسایش­طلبی، می­تواند مهمترین عامل بی­تفاوتی قرآنیان به سیاست و جامعه باشد.

در پایان مطالعه تدبری سوره­های محمد صلی الله علیه و آله و سلم و فتح و حجرات و همچنین سوره­های ده­گانه حدید تا تحریم را به همه خوانندگان عزیز توصیه می­کنم، زیرا این سوره­های به خوبی چهره سیاسی اجتماعی قرآن کریم را به نمایش گذاشته­اند.

دست‌نوشته‌های استاد صبوحی
ارسال برای دیگران
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up