چند سوال و جواب فرهنگی

بسم الله الرحمن الرحیم

۱٫ مؤسسات قرآنی از چه راه‌هایی می‌توانند به تبلیغ و ترویج و پیام‌سانی ارزش‌های قیام عاشورا جهت آگاه‌سازی مردم به خصوص نسل جوان بپردازند؟

· به عقیده این حقیر، قیام عاشورا تفسیر کامل قرآن کریم توسط امام معصوم علیه السلام است و همه قرآن را می­توان در نهضت عاشورا دید و فهمید؛ اما شرط تحقق چنین نگاهی، تدبر در قرآن یعنی فهم مجموعی سوره­های قرآن است. حال اگر مؤسسات قرآنی چنین رویکردی را در برنامه­های خود قرار دهند، خواهند توانست که با کمک قرآن کریم به تحکیم رفتار عاشورایی و با کمک عاشورا به تثبیت اندیشه قرآنی بپردازند.

۲٫ آیا مؤسسات قرآنی می‌توانند از طرق مختلف همچون فضاسازی مجسم عاشورا، برگزاری سلسله جلسات دینی و همچنین مشاوره‌های مذهبی به باورهای دینی مخاطبان خود به خصوص نوجوانان و جوانان بپردازند؟

· پاسخ این سؤال روشن است. مؤسسات قرآنی موظفند که از طریق تثبیت و تحکیم فهم قرآن و انس با قرآن و تمسک به قرآن، به مسائل مختلف توجه کنند و در هیچ فعالیتی نباید از جایگاه و نقش ویژه قرآن عزیز غفلت بورزند.

لطفا ادامه مطلب را بخوانید:

۳٫ نقش مؤسسات قرآنی در شناخت و مبارزه فرهنگی با آفات عزاداری با توجه به رهنمودهای مراجع تقلید در زمینه آگاهی رسانی عموم مردم جامعه، چیست؟

· باید توجه داشت که مؤسسات قرآنی متصدی همه مسائل ریز و درشت دینی در جامعه اسلامی نیستند. این مؤسسات وظیفه دارند که خلأ فرهنگ متعالی قرآنی در جامعه را پر کنند. بنابراین در مسئله مقابله با آفات عزاداری هم این مؤسسات، موظف به تبیین نگاه دقیق و توحیدی به مسئله امامت بر اساس قرآن هستند.

۴٫ با توجه به این که مؤسسات دارای بخش تولید محصولات دینی و قرآنی هستند، آیا تهیه کتاب، بروشور و لوح‌های فشرده از از سوی این مراکز برای حفظ و احیای ارزش‌های قیام عاشورا تأثیرگذار است؟

· بله تأثیر دارد و البته پاسخ سؤال قبلی در اینجا هم قابل تکرار است.

۵٫ ورود مؤسسات قرآنی به بحث‌های آموزشی پیرامون سیره اهل‌بیت می‌تواند تا چه اندازه در تبیین نهضت عاشورا میان نسل جوان مؤثر بوده و بازخورد داشته باشد؟

· به نظر می­رسد که هیچ مؤمن عاقلی در مثبت بودن ورود مؤسسات قرآنی به عرصه سیره اهل­بیت علیهم السلام شک نمی­کند، اما آنچه بسیار مهم است تأمین محتوای آموزشی مناسب و نظام آموزشی به­روز و مربیان کارآمد و دلسوز برای این منظور است و به نظر می­رسد که عمده خلأ اینجاست.

۶٫ مؤسسات و مراکز قرآنی تا چه اندازه در تبیین عوامل ماندگاری قیام عاشورا می‌توانند نقش داشته و از چه راه‌هایی می‌توانند آموزه‌های این حادثه بزرگ تاریخ اسلام را در میان مخاطبان خود در طول تمامی ایام سال تزریق کنند؟ 

· برگزاری هیئات مذهبی به صورت هفتگی و با ماهیت قرآنی و ولایی نقشی بی­نظیر در تزریق آموزه­های عاشورا بر مبنای قرآن در طول ایام سال دارد.

۷٫ برگزاری برخی همایش‌ها، گفتمان‌های دینی، برپایی نمایشگاه کتب اسلامی و …. از جمله مواردی است که توسط مؤسسات در ایام محرم می‌تواند جهت باورافزایی اهداف قیام عاشورا انجام گیرد. این موارد تا چه اندازه تا کنون مؤثر بوده و با چه آسیب‌هایی مواجه شده است؟

· موارد مذکور هر کدام در جای خود مناسب و مؤثر است اما مهمترین آسیبی که متوجه آنهاست، تکراری شدن و قالبی شدن است و نباید قبول کرد که این اقدامات تنها به خاطر خودش برگزار گردد. برای این اقدامات باید هدف روشن و برنامه مشخص داشت.

دست‌نوشته‌های استاد صبوحی
ارسال برای دیگران
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up