جنیان و آدمیان در دل های مردمان نفوذ کرده، و آنان را وسوسه میکنند، ایشان زیر نقاب خیرخواهی پنهان شده، مردم را به بدی ها و زشتی ها فرا میخوانند. این شری بزرگ و تهدیدی جدی در مسیر سعادت ابدی است و مردم، نیازمند راهی برای نجات هستند.
این وسوسه گر خناس است خناس به معنای پنهان شونده در زیر نقاب خیرخواهی است؛ یقینا ّ اگر انسان شر خود را بشناسد و آن را تشخیص دهد از آن بر حذر خواهد بود؛ اما زمانی شر خطرناک تر است که در زیر نقاب خیر پنهان شده و دعوت کننده به آن، خود را خیرخواه جلوه می دهد؛ بنابراین پنهان شوندگی مد نظر در سوره ناس، پنهان شوندگی زیر نقاب خیرخواهی است.
۲-آیا راهی برای نجات از شرّ وسوسه هست؟
۳-آیا پناهگاهی هست که شر وسوسه را دور کند؟
خدای حکیم، راه مقابله با شر بزرگ وسوسه گر پنهان شونده را در قالب آشکار ساختن سیره عملی رسول خود بیان میکند. یعنی از پیامبرش میخواهد که چنین بگوید: من پناه می برم، سیره و روش من این است که پناه می برم، به:
▪️رب الناس
همان کسی که عهده دار سرپرستی، تدبیر و تربیت مردمان است و ایشان در همه نیاز هایشان به او رجوع می کنند.
▪️ملک الناس
همان که صاحب سلطه است؛ قدرتش در نهایت و حکمش نافذ است و به هنگام پناهندگی، پناه می دهد. حال باید دید که فرمانروای حقیقی و مطلق کیست؟
▪️اله الناس
همان که بندگانش تنها برای او هستند و جز او را نخوانند و در نیازهای خود، جز به سوی او نروند و جز مراد او را اراده نکنند و جز به خواست او عمل نکنند.
حال باید دید که سرپرست حقیقی انسان ها کیست؟ آری، خداست.
وسوسه شری است که تهدید آن در فضای غفلت دل از یاد خداست و تکرار نام خدا ّ، با عبارت های (رب)، (ملک) و (اله) در ادبیات پناه بردن از شر وسوسه، موجب زدودن غفلت از دل آدمی و تقویت یاد خدا در دل اوست و زمانی که دل از یاد خدا پر شود، جایگاه جولان دهی وسوسه گران نخواهد بود.
سلام مجدد، در قران مشابه این اوصاف نداریم، یعنی رب الناس، ملک الناس، و اله الناس.مثلا رب العالمین داریم. ولی سیاق موجود در سوره الناس را نداریم. این نشان می دهد که پیام این سوره خاص است و اهمیت دارد. چون اگر خاص نبود اکتفا می شد به یکی از آن ها، یا همانند آیه «فاستعذ بالله من الشیطان الرجیم» به الله پناهجویی می شد. اما پناه بردن به خدا در سه صفت معلوم می شود مقابله به این وسواس ها نیاز به پشتوانه قوی تری دارد. کشف ابعاد وسواس های خناس و خناسان و از جن و انس بودن آن نیاز به تدبر بیشتری دارد.
سلام، خناس، از نوع جن و انس، اقدام به نشر انرژی منفی یعنی وسواس در جامعه می کند. مهمترین کانون هدف خناسان سینه های مردم است چون اگر وسواس به سینه ها و از آن جا به قلب ها وارد شود، می تواند بر اعضا و جوارح هم نفوذ کند. خناسان فضای اجتماعی را هم آلوده می کنند و یأس و منفی بافی را هم ترویج می کنند. مقابله با انرژی های منفی تنها با مراجعه و پناه جستن به کانون و منبع انرژی مثبت یعنی رب الناس، اله الناس، ملک الناس میسر است. حضور مردم در کنار الله و رب و ملک الناس برای مقابله ضروری است. باید با مردم و در کنار مردم به رویارویی با کانون های انتشار خبرهای منفی یا سیگنال انحرافی یا محرک های شهوانی و حیوانی با پناه جویی به بپردازیم. قل یعنی بگو ، یعنی تکرار کنید. ناامید نشوید. خسته نشوید. این پیام خداست از زبان پیامبر ص . امروز با وجود تعدد و تنوع منابع و رسانه ها و شبکه های مجازی و مراکز تولید افکار و اندیشه های مادی و انحرفی به پیام این سوره بسیار نیازمندیم.
۳ دیدگاه. جدید
سلام مجدد، در قران مشابه این اوصاف نداریم، یعنی رب الناس، ملک الناس، و اله الناس.مثلا رب العالمین داریم. ولی سیاق موجود در سوره الناس را نداریم. این نشان می دهد که پیام این سوره خاص است و اهمیت دارد. چون اگر خاص نبود اکتفا می شد به یکی از آن ها، یا همانند آیه «فاستعذ بالله من الشیطان الرجیم» به الله پناهجویی می شد. اما پناه بردن به خدا در سه صفت معلوم می شود مقابله به این وسواس ها نیاز به پشتوانه قوی تری دارد. کشف ابعاد وسواس های خناس و خناسان و از جن و انس بودن آن نیاز به تدبر بیشتری دارد.
سلام، خناس، از نوع جن و انس، اقدام به نشر انرژی منفی یعنی وسواس در جامعه می کند. مهمترین کانون هدف خناسان سینه های مردم است چون اگر وسواس به سینه ها و از آن جا به قلب ها وارد شود، می تواند بر اعضا و جوارح هم نفوذ کند. خناسان فضای اجتماعی را هم آلوده می کنند و یأس و منفی بافی را هم ترویج می کنند. مقابله با انرژی های منفی تنها با مراجعه و پناه جستن به کانون و منبع انرژی مثبت یعنی رب الناس، اله الناس، ملک الناس میسر است. حضور مردم در کنار الله و رب و ملک الناس برای مقابله ضروری است. باید با مردم و در کنار مردم به رویارویی با کانون های انتشار خبرهای منفی یا سیگنال انحرافی یا محرک های شهوانی و حیوانی با پناه جویی به بپردازیم. قل یعنی بگو ، یعنی تکرار کنید. ناامید نشوید. خسته نشوید. این پیام خداست از زبان پیامبر ص . امروز با وجود تعدد و تنوع منابع و رسانه ها و شبکه های مجازی و مراکز تولید افکار و اندیشه های مادی و انحرفی به پیام این سوره بسیار نیازمندیم.
عالیه